Zrób zakupy dziś, zapłać za dwa tygodnie. Rewolucja w Żabce
Żabka przygotowuje się do wprowadzenia nowej usługi o nazwie Żappo, umożliwiającej zakupy z odroczoną płatnością. Pierwsze informacje o planowanym rozwiązaniu pojawiły się już na początku lipca wśród użytkowników aplikacji Żappka. Jak wynika z relacji członków grupy Żappkawka, mechanizm działania nowej funkcji ma być prosty: użytkownik otrzyma limit w wysokości 50 zł, który może przeznaczyć na jednorazowe zakupy w sklepie. Kwotę należy spłacić w ciągu 14 dni, po czym zostanie ona automatycznie pobrana z przypisanej do aplikacji karty płatniczej.
Nowa funkcja
Choć pomysł przypomina znane już rozwiązania takie jak Allegro Pay, różni się skalą. W Żabce nie będzie możliwości rozkładania płatności na raty, a kwoty będą znacznie niższe. Nie wiadomo jeszcze, czy za pomocą Żappo będzie można kupić wszystkie produkty – możliwe, że pojawią się ograniczenia dotyczące alkoholu, papierosów czy voucherów. Z pewnością przyznany limit ma określony termin ważności i trzeba go wykorzystać w ciągu dwóch tygodni.
Informacje na temat nowej funkcji pochodzą ze zrzutów ekranu i komentarzy administratora grupy, który już wcześniej udostępniał szczegóły nadchodzących nowości w aplikacji Żappka.
Żabka nie potwierdza
Choć Żabka nie potwierdziła (w chwili publikacji tego tekstu) jeszcze oficjalnie tych doniesień, podobna opcja była zapowiadana pod koniec 2024 roku. Wówczas mowa była o karcie kredytowej z limitem 1000 zł, możliwej do użycia także poza siecią Żabki – podobnie jak karta Allegro Pay, powiązana z kontem użytkownika.
Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że usługi odroczonych płatności (BNPL) zyskują na popularności. W pierwszym półroczu 2025 roku ich wartość sięgnęła 6,3 mld zł, a aktywnie korzystało z nich 1,48 mln osób. Zrealizowano w tym czasie aż 130 mln transakcji. Coraz częściej klienci sięgają po tę formę płatności przy zakupach powyżej 1000 zł – choć stanowią jedynie 1,7 proc. wszystkich operacji, odpowiadają za 15,7 proc. ich wartości.
Oficjalne stanowisko sieci Żabka w sprawie usługi Żappo
Sieć Żabka przesyła dziś do redakcji „Wprost” oficjalne stanowisko dotyczące testowej usługi płatności odroczonych o nazwie Żappo, dostępnej w aplikacji Żappka.
– Żappo to wprowadzona testowo do aplikacji Żappka usługa płatności odroczonych, będąca obecnie jednym z powszechnie dostępnym sposobów płatności funkcjonujących na rynku. Usługa ma na celu zapewnienie wygody klientom i umożliwia zakupy w sklepach Żabka z 14-dniowym terminem odroczonej płatności, bez dodatkowych kosztów. Wybrana grupa pełnoletnich użytkowników aplikacji może skorzystać ze specjalnego jednorazowego bonu o wartości 50 złotych na zakupy w Żabce, z wyłączeniem m.in. produktów przeznaczonych dla osób powyżej 18. roku życia. Użytkownicy są na bieżąco informowani o terminach spłaty należności, zarówno w aplikacji jak i drogą mailową. Nieprzestrzeganie zasad zawartych w regulaminie może skutkować zablokowaniem dostępu do usługi. Test ma na celu zbadanie zainteresowania naszych klientów usługami płatności odroczonych, powszechnie dostępnych na rynku, natomiast finalny kształt usługi i decyzja o jej wdrożeniu, zależeć będzie od uzyskanych wyników oraz zebranych opinii użytkowników – czytamy w komunikacie.